Hur jag lagade
skyltbelysningen


Tillbaka till min X1/9-sida


Upptäckte att skyltbelysningen bak hade sett sina bästa dagar passera för länge sedan. Metallen som skulle hålla fast glödlamporna hade rostat så mycket så att jag var tvungen att bygga om hela insatsen.

Skyltbelysning från början

Så här såg insatsen ut när jag tog bort den från bilen. Det svarta kletet till vänster är rostskyddsmedel.

Jag insåg att metalldelarna skulle behöva bytas ut. Jag tog försiktigt loss dem från lamphållaren genom att med hjälp av en liten skruvmejsel bända bort de små hullingarna de satt fast med. Därefter var det bara att rucka lite på dem så lossnade de. 

Elfas lamphållareHittade en passande modell av lamphållare till BA15s (som lamptypen heter) på Elfa. Artikelnumret är 33-827-51. Dock är hållaren för hög och fästgaveln behöver plockas bort. Denna hållare har skruvpoler för ledningsanslutning.

Jag köpte två stycken.

Lamphållarna måste ju på något sätt kopplas till bilens elsystem. Jag kunde använda de delarna av originalmetallen som fungerade som flatstift. Jag sågade/filade/klippte alltså bort de överflödiga delarna av den gamla metallen och lödde på ledningar jag senare skulle skruva fast i lamphållarna. Det är viktigt att fila bort så mycket gammal rost och smuts som möjligt innan man löder, annars fäster inte lödtennet. Det är också bra att använda extra flussmedel vid lödningen.

Jag fick parallellkoppla minuspolen på de båda lamphållarna eftersom det endast fanns ett anslutning (flatstift i insats) för minuspol. Däremot fanns det två pluspoler, så det var bara att koppla ett flatstift (insats) till varje pluspol (lamphållare).

Lamphållare minus gavelSå där ja! Nu är gaveln borta. Den var klämd fast, så det räckte att såga ett radiellt spår (från kanten in mot centrum, se bild) så gick det att bända loss hållaren med hjälp av en tång.

Eftersom lamphållarna var för höga, fick jag fräsa ut hål i insatsen så att det skulle gå att montera hållarna på en höjd som placerar lamporna där de var i originalutförandet. Här är en bild på insatsen, hjälpligt rengjord och med urfrästa hål för de nya lamphållarna.

Lamphållare med urfrästa hål

Här ser man hur det blev när jag monterat fast lamphållarna och ledningarna. Fick borra ett hål i lamphållarinsatsen för att kunna föra igenom ledningarna från ovansidan till undersidan. Lamphållarna limmade jag fast med tvåkomponents epoxylim.
De helröda kablarna på bilderna är från plus (flatstift) till pluspoler (lamphållare). De svart-röda kablarna är från minus till minuspoler. Kabelgenomföringen är tätad med epoxylim.





Jag täckte även hela undersidan av lamphållarna, inklusive kabelanslutningspunkter, med epoxylim för att de bättre skall motstå korrosion. Sedan bäddade jag in undersidan i vulktejp för ytterligare skydd.

Sedan var det bara att sätta i två nya lampor och montera i bilen. Fungerade jättebra!


Länkar

Tillbaka till min X1/9-sida
Svenska Fiat X1/9-klubben
Nuccio Bertone - X1/9