Min Fiat X1/9 - Beskrivning |
Tillbaka till min X1/9-sida Det är förstås en del som behöver lagas och uppgraderas på bilen, men det är ju bara kul. Speciellt om man har en annan bil att ta till (vilket jag har) när sommarbilen inte fungerar :-) Kommer att fixa lite småsaker på bilen till att börja med. Någon stor renovering blir inte av än på några år. |
Fiaten har de rätta attributen som en sportbil skall ha: Träratt och dito växelspaksknopp, avtagbart tak och fantastiskt bra väghållning. Förvånande nog är även körställningen helt perfekt, vilket inte brukar vara fallet med italienska bilar. Kanske beror på det extra rattnavet till Momoratten? Eventuellt ser det ut som om det flyttar ratten några centimeter närmare föraren. Annars kanske det beror på att jag bara är 173 cm lång :-). Dessutom tror jag att den intar plats nummer 1 på min körglädjelista, har nog aldrig kört en bil med bättre väghållning! Om man då tänker på vad bilarna kostar, förstår jag inte varför inte fler människor köper X1/9-or. |
För
ett bilfreak är det ju dessutom kul att det är
Marcello
Gandini
som ritat X1/9-an för Bertone. Gandini har ju ritat bl.a. Lamborghini
Miura som förmodligen är världens
vackraste bil, alla
kategorier. Detsamma kan man nog inte riktigt säga om
X1/9-an, åtminstone inte när bilen har de
nya stötfångarna. Jag tror ändå
inte att jag
skall ge mig på att byta till
de små stötfångarna, det verkar vara
för mycket
jobb involverat.
Dessutom tror jag att man blir ledsnare om man råkar
köra
på något om
bilen har de små stötfångarna... De stora
har ju
teleskopdämpare! Är det någon mer än jag som tycker att det blir lite varmt på vinylklädseln nu i sommarvärmen :-) ? Löste problemet genom att köpa en fårskinnsfäll till förarsätet. Funkar jättebra! Hittade efter ett tag en likadan till passagerarstolen. Perfekt! Det går att montera dem lite snyggare än vad jag gjort på bilden här nere. |
Fler bilder: Visst är det
fascinerande att
se hur nyansen på färgen ändras efter
ljuset! På
bilden till höger lyser solen... Notera även de
nedlackade trösklarna. Jag tycker det blev rätt bra!
Så här såg bilen ut när jag köpte den. Precis när säljaren skulle visa bilen kom det en enorm störtskur, så vi fick åka in i ett garage för att jag skulle kunna titta lite närmare på bilen. När säljaren sedan visade 25 års komplett historik, med loggböcker, besiktningsprotokoll, verkstadsräkningar mm, förstod jag att det var det här exemplaret jag skulle köpa. |
Länkar Tillbaka till min X1/9-sida Svenska Fiat X1/9-klubben |